Pora zabić kanał mobilny. Serio. Nie mówmy już o kanale mobile jak o czymś, co jest odrębne czy dodatkowe. Nasi użytkownicy więcej czasu spędzają na konsumpcji treści przez urządzenia mobilne niż tradycyjnie, desktopowo.

Jay Henderson postuluje, by zacząć używać pojęcia „mobilności” (mobility). Dlaczego? Do kanał mobilny to nie tylko nowe narzędzie, ale nowy sposób funkcjonowania konsumenta, który korzysta z kilku urządzeń, zaczynając podróż zakupowym na innym urządzeniu niż to, na którym skończy, oraz domaga się informacji w czasie rzeczywistym. Klienci wyszukują danych związanych ze swoim aktualnym położeniem, idealnie dopasowanych do kontekstu.

Mobilność oznacza więc nie tyle kanał mobilny czy urządzenia mobilne, co nowy tryb funkcjonowania konsumenta: oczekiwanie spójnego doświadczenia w wielu kanałach i na wielu urządzeniach, informacji dostarczanej natychmiast oraz perfekcyjnej personalizacji.

Wymaga to od marketerów znalezienia nowych narzędzi, przy pomocy których będą w stanie oferować takie doświadczenie. Konieczne będzie stosowanie zaawansowanych narzędzi do monitorowania zachowań klientów zarówno na stronie www, jak i w aplikacjach mobilnych, oraz dopasowywania treści i ofert we wszystkich kanałach. Innymi słowy, potrzeba głębokiej integracji między Marketing Automation i Mobile Marketing Automation.

 

Jako że zaczął się nowy rok, powinieneś odpowiednio zaplanować swoje plany na następnych 12 miesięcy. Mam nadzieję, że ten tekst pomoże ci uaktualnić listę celów.

MOBILE WYCHODZI ZE SMARTFONÓW

Marketerzy chcą zbierać więcej danych, a klienci chcą je dostarczać. Według raportu Accenture z 2014 roku 32% klientów chętnie przekazałoby swoje dane dostawcy usług czy produktów, jeśli mieliby pewność, że tylko on będzie z nich korzystał; kolejne 38% przekazałoby je „raczej chętnie”. Oznacza to, że świadomi klienci będą traktować swoje dane jako walutę – wymieniają je na wygodę otrzymywania dopasowanych ofert czy zniżki.

Nowe możliwości w tym zakresie oferują sprytne przedmioty (smart objects) – podłączone do sieci sprzęty AGD, samochody, przedmioty codziennego użytku jak szczoteczki do zębów, a także wearables. Smartwatche to już nie tylko nowinka i ciekawostka. Firmy prezentują smart-buty i opaski fitnessowe. Trend rośnie bardzo szybko i wkrótce przedmioty te wejdą do codziennego użytku.

 

HUMANIZACJA MAREK

Czasy kiedy firmy mogły chować się za swoim logo odchodzą do lamusa. Im więcej używamy internetu tym bardziej zaznajamiamy się przedsiębiorcami, celebrytami i prezesami dużych spółek. Ie zrozum mnie źle – nie jestem fanką spoufalania się w stylu paparazzi czy orwellowskiej inwigilacji. Chodzi mi o ty, że mobilnosć jest świetnym sposobem rozpowszechniania zabawnych filmów lub zdjęć, czy krótkich wypowiedzi. Uwielbiam oglądać „gag reels” publikowane na Youtube przez ekipę Supernatural (chyba nawet bardziej niż sam serial). Celebryci i aktorzy już dawno odkryli Twittera i Instagram. Publikują tam zdjęcia i ciekawostki, czasem nawet ważne apele i dzięki temu budują relacje z fanami. To medium jest szczególnie ważne dla właścicieli startupów, którzy muszą zaprezentować swoje pomysły szerszej publiczności. Często używają filmów i streamingów na żywo żeby pokazać swoje codzienne zmagania z biznesem. Dotyczy to nawet prezesów dużych firm, którzy muszą wyjść do klientów, żeby nie przegrać w tym wyścigu.

 

RESPONSYWNOŚĆ

Responsywna strona (formularz, banner) to taka, która dostosowuje swój wygląd do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Nie ma znaczenia, czy używasz tabletu, smartfona czy laptopa – będzie wygodna w nawigacji. W zeszłym roku Google ogłosiło, że: „21 kwietnia 2015 r. Wyszukiwarka Google zwiększy znaczenie dostosowania witryny do urządzeń mobilnych jako sygnału rankingowego. Zmiana dotyczy wszystkich wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych we wszystkich językach i będzie miała duży wpływ na wyniki wyszukiwania Google. Użytkownikom łatwiej będzie uzyskać trafne, wysokiej jakości wyniki wyszukiwania zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych”.

To dość naturalne posunięcie, skoro w październiku 2015 ponad połowa wszystkich wyszukiwań w wyszukiwarce Google pochodziła z urządzeń mobilnych.

 

VR (RZECZYWISTOŚĆ WIRTUALNA)

Rzeczywistość wirtualna najczęściej kojarzona jest z grami i… przemysłem porno. Jak do tej pory rzeczywiście były to branże najintensywniej wykorzystujące VR, ale czasy się zmieniają. Mobile adaptuje tę technologię, i wkrótce będzie ona odgrywać znaczącą rolę w kreowaniu doświadczeń użytkownika.

Właśnie o to chodzi w marketingu mobilnym – o kreowanie doświadczeń. VR podnosi jakość storytellingu i pomaga angażować użytkowników. Przewiduje się, że zawojuje ona takie branże jak handel nieruchomościami, sport, rozrywkę i hotelarstwo. Użycie VR będzie rosło wraz z dostępnością sprzętu jej dedykowanego. Wyobraź sobie wycieczkę po domu, który chcesz kupić bez ruszania się z domu. Bez problemu obejrzysz wszystkie pomieszczenia przesuwając swój smartfon jak kamerę. Nie musisz już wlec się przez pół kraju, żeby obejrzeć posiadłość – masz ją (dosłownie) podaną na dłoni.

 

LEPSZE WYKORZYSTANIE DANYCH

Użytkownicy i klienci nie chcą i nie muszą oglądać wszystkich ofert. Skupiają się na rzeczach, które są dla nich istotne. Lepsze użycie danych behawioralnych pozwoli na zmianę standardów komunikacji z klientami. Słowem kluczowym jest personalizacja. Platformy do automatyzacji marketingu mobilnego pozwolą Ci stworzyć „szyte na miarę” treści i powiadomienia. Masz wiele możliwości dotarcia do klienta: wyślij mu pushem zaproszenie do sklepu jeśli jest w pobliżu, zaproponuj aktualizację wiadomością in-app lub przygotuj newsletter, który naprawdę będzie chciał przeczytać.

 

LEPSZE ZROZUMIENIE UŻYTKOWNIKÓW

Marketerzy powinni zrozumieć, jak ludzie używają swoich telefonów. Jeżeli chodzi o klientów zawsze lepiej jest wiedzieć więcej, a kanał mobilny daje możliwość dodania informacji na temat ich aktywności poza domem i z daleka od laptopa. Są to wiadomości cenne, ponieważ jako użytkownicy smartfonów prawie się z nimi nie rozstajemy. Towarzyszą nam na spacerach, zakupach, w podróżach czy w restauracjach. Profilowanie behawioralne pozwoli odkryć nie tylko jak ludzie używają aplikacji, ale też jak używają telefonów.

 

LIFESTYLE ODBITY W APLIKACJACH

mPayment, mGaming, mHealth, mCommerce. Kiedy wszystko staje się m-wszystkim, aplikacje przestają być modną fanaberią. Wchodzą w interakcję z życiem użytkowników. Mogą być zabawne, edukacyjne i pomocne. Co więcej, twórcy apek nie są już dyktatorami trendów – to użytkownicy nadają ton rynkowi. Właśnie spojrzałam na swój telefon, i wiesz co na nim mam? Aplikację pogodową (bo dużo spaceruję z psem i muszę wiedzieć jak ciepło się ubrać), generator szumów (żeby sprawniej tworzyć te fajowe teksty), kolorowankę (dla relaksu i uruchomienia kreatywności) i wiele innych. A mój telefon nie jest odosobnionym przypadkiem. Apek używamy jak dodatkowych kończyn czy zmysłów. Pomocne i użyteczne aplikacje, które wpasowują się w styl życia użytkownika to będzie prawdziwy boom w świecie mobile.

 

A czy Ty jesteś gotowy na rok 2016?