Deep Linking –  po polsku “głębokie linkowanie”. Nie nie chodzi to o podwodne prace konstrukcyjne. Deep Linking o którym mówimy na blogu APPmanago wiążę się z marketingiem mobilnym. Zaczynajmy – czym jest “głęboki link”?

 

Deep Link to po prostu link który zabiera użytkownika do wybranego kontentu

Przykład ułatwi sprawę:

To nie jest deep link  www.appmanago.com

To jest deep link       www.appmanago.com/resources/webinars/

 

Jeśli to takie proste to po co w ogóle poruszać ten temat? Wg pewnej frazy aby stać się milionerem musisz myśleć jak milioner. Giganty takie jak Facebook, Google i Twitter mocno zainwestowały w deep linking – liczą, że deep linking mocno wspomoże ich reklamy. Google dodało już wsparcie deep linkowania do Adwords, Facebook wystartował z własną inicjatywą – App Links. Twitter, Apple i Yahoo także zdecydowali się na wzmocnienie wsparcia dla głębokiego linkowania.

 

Świetnym przykładem jest Uber który pozwolił użytkownikom Map Google na zamówienie taksówki z poziomu aplikacji Map, co z pewnością znacznie zwiększy liczbę użytkowników korzystających z ich usług. Dzięki deep linking deweloperzy mogą łączyć ze sobą różne aplikacje, a dokładniej sprawiać, że interakcje między nimi są możliwe.

 

Wydaje się to całkiem użyteczne, dlaczego więc deep linking nie znajduje jeszcze szerszego zastosowania?

 

Wg. URX (firmy z San Francisco zajmującej się wykorzystywaniem deep linking w technologii mobilnej) tylko 22%  ze ścisłej czołówki 200 najpopularniejszych aplikacji korzysta z możliwości jakie daje deep linking. Dlaczego? Dzieje się tak z powodu braku standaryzacji. Nie istnieje jedna, dobra metoda pozwalająca na implementację deep linking. Wiele firm pracuje nad jej wynalezieniem jednak wciąż nie posiadamy jednego sposobu, czego rezultatem jest limitacja cross-kompatybilności pomiędzy aplikacjami.

 

-Deferred deep links

Są to linki które mogą zabrać użytkownika do danego kontentu nawet jeśli nie ma on zainstalowanej aplikacji docelowej. W takim wypadku link kieruje użytkownika najpierw do sklepu z aplikacjami (App Store/Play Store) aby ją pobrał, po czym po jej uruchomieniu kieruje go do konkretnej zawartości

 

-Contextual deep links

Ten rodzaj deep linków ma wszystkie funkcje poprzedniego rodzaju, ale poza tym może gromadzić wiele danych na temat użytkownika co może bardzo pomóc zarówno deweloperom jak i samym użytkownikom.

 

-Universal Links

Apple wprowadziło Uniwersalne linki w iOS 9. Są podobne do standardowych linków z tą różnicą, że prowadzą zarówno na stronę internetową jak i do contentu w aplikacji. Kiedy uniwersalny link jest otwierany, iOS sprawdza czy zainstalowana jest potrzebna aplikacja. Jeśli jest kieruje on użytkownika do niej, a jeśli nie to kieruje go do przeglądarki internetowej. Badania potwierdzają skuteczność Uniwersalnych linków, twierdząc, że zwiększają konwersję aż o 40%
A wy co sądzicie o deep linkach? Macie jakieś pytania? Zostawcie komentarze!