appmanago-analiza-danychSzeeeefffiiiiieee! Mam pomysła – zróbmy kampanię push z rabatami! Wyślemy wszystkim kody. Będzie git – userzy kochają zniżki – to łykną jak młody pelikan rybkę! Ileż to razy słyszałeś takie “genialne” plany i ucinałeś je w zarodku.

 

A co by było, gdyby ktoś przyszedł i powiedział tak: Zrobiliśmy szybkie badanie – założyliśmy, że kupony rabatowe w połączeniu z zaproszeniem do dzielenia się opiniami zwiększą obrót w sklepie o 40%. Przetestowaliśmy to w 3 opcjach, i wyszło, że dwa osobne pushe, jeden z kuponem rabatowym ważnym 12 godzin i drugi z prośbą o recenzję produktu tydzień później dają efekt nawet lepszy niż zakładany. Chcemy ruszyć z konkretną kampanią od przyszłego miesiąca.

 

Jak Ci się to podoba? Który pracownik dostanie budżet na kampanię?

 

Zautomatyzować można chyba każdy biznes. Serio, serio – automatyzacja marketingu mobilnego nie jest jakimś ewenementem. Pewien rosyjski właściciel agencji marketingowych postanowił przenieść wiedzę na temat analizy big data na grunt nieco bardziej towarzyski. W 2009 roku Aleksander Ovechkin zdecydował się otworzyć strip-club i w pełni zautomatyzować marketing we wszystkich kanałach. Przygotował strategię pozyskiwania Leadów, cykle edukacyjne, proces sprzedażowy; do monitorowania skuteczności kampanii korzystano z kontroli  kart zniżkowych okazywanych przy wejściu. Klienci byli (i nadal są) prowadzeni za rękę i monitorowani od pierwszego pojawienia się na stronie www aż do wyjścia z klubu po imprezie.

 

Mimo, że pomysł może się wydawać karkołomny, kluby odnoszą sukces. Wszystko to za sprawą mądrego korzystania z danych i analizie big data, a dokładnie zastosowania cykli HADI.

 

Co to jest cykl HADI?

 

Teoria bez praktycznego zastosowania jest niewiele warta. Co z tego, że perfekcyjnie znasz zasady islandzkiej gramatyki, jeżeli nie potrafisz się porozumieć w zakresie znalezienia najbliższej restauracji w Rejkjaviku?

Tak samo dane – co Ci przyjdzie z niezliczonych badań focusowych, jeśli nie wiesz jak to przełożyć na ulepszenie sprzedaży?

 

Cykle HADI są prostą naukową metodą polegająca na stawianiu i testowaniu hipotez, oraz wyciąganiu z nich wniosków i wprowadzaniu ulepszeń, które dały najlepszy rezultat. Nazwa to pierwsze litery czterech podstawowych kroków programu – Hypothesis – Action – Data – Insight. Jak to wygląda na przykładzie?

 

Cykl HADI

 

Jak można wykorzystać cykl HADI w Mobile Marketingu?

Załóżmy, że masz aplikację wyszukującą eventy i umożliwiającą zakup biletów na nie. Patrząc na wyniki zauważasz, że pierwsza część – ta z wyszukiwaniem działa świetnie, ale ludzie nie kupują biletów.

Tworzysz Hipotezę – Jeżeli zmienię CtA na przycisku zakupowym, to sprzedaż wzrośnie.

Podejmujesz działanie – Action – zmieniasz napis na przycisku z Bilet na Kup bilet na 2 tygodnie.

Mierzysz wynik – Data – sprawdzasz, jak zmieniła się ilość kupowanych biletów przez te 2 tygodnie w stosunku do 2 tygodni poprzedzających wprowadzenie testu.

Wyciągasz wnioski – Insights – Czy zmiana przycisku zmieniła poziom sprzedaży, czy zmienił się ruch w aplikacji?

Na koniec oceniasz, jak bardzo Ty i twój zespół wierzycie w skuteczność tego rozwiązania i jak trudne będzie ono do wprowadzenia w życie.

 

Jak widać stosowanie tej metody jest proste i pozwala w prosty sposób zweryfikować założenia i pomysły odnośnie aplikacji i dotyczących jej działań marketingowych.