Business hand hold Touch screen mobile phone and pixel e-mail iconW czasach gdy ludzie uważali smartfony za mijający trend, nikt nie spodziewał się jak szybki w dzisiejszych czasach stanie się rozwój mobile commerce. W 2014r. popularność urządzeń mobilnych zaczęła rosnąć skokowo. W ciągu 7 lat od ich wprowadzenia, przeglądanie internetu z poziomu smartfona i tabletu przyćmiło przeglądanie za pomocą laptopa czy komputera stacjonarnego. W rezultacie już ponad 2 miliardy osób korzysta z internetu właśnie z poziomu urządzenia mobilnego. To zaskakująco duża liczba, zważywszy na to, że populacja ziemi wynosi 7,5 miliarda.

Dlaczego musisz być mobile-friendly?

Zacznijmy od tego, że mobile-browsing staje się coraz bardziej popularny. Obecna stopa wzrostu jego popularności staje się coraz wyższa; średni czas spędzany na smartfonie w 2007r. wynosił 20 minut, a w roku 2014 były to już 3 godziny. To prawie 1000% w ciągu 7 lat! Dodatkowo w 2015r. liczba użytkowników smartfonów wynosiła 2,5 miliarda, a szacuje się, że do 2020 liczba ta podwoi się by osiągając 6,1 miliarda. Jak sam widzisz, jest to okazja której nie możesz przegapić. Optymalizacja twojej witryny pod kątem mobilnych odbiorców jest konieczna.

 

Sprzedaż w mobile-commerce ciągle rośnie

Branża odzieżowa w Wielkiej Brytanii jest świetnym przykładem tego trendu. Analiza 10 popularnych marek pokazała, że w święta w 2015r. przeważająca liczba klientów korzystała z urządzeń mobilnych podczas zakupów.

 

To tylko jeden z wielu przykładów tego jak ważna dla każdego biznesu jest optymalizacja pod kątem użytkownika mobilnego. Statystyki pokazują, że dla sklepów online, przystosowanie pod urządzenia mobilne zwiększa zaangażowanie klienta aż do 85%. Musisz zrozumieć, że zarówno maile które wysyłasz, jak i reklamy, mogą wyglądać zupełnie inaczej w zależności od urządzenia z którego korzysta potencjalny klient.

 

Multiscreening jest kolejnym ważnym aspektem dotyczącym koniecznych usprawnień w strategii marketingu mobilnego. W dzisiejszych czasach większość z nas korzysta z kilku różnych urządzeń w tym samym czasie przynajmniej raz na dzień (TV, laptop plus smartwatch do kolacji). Stworzenie platformy będącej przyjazną użytkownikowi nie jest już kwestią wyboru, jest obowiązkiem. Ponad 52% użytkowników twierdzi, że kiepskie doświadczenie ze stroną mobilną lub jej brakiem, znacząco wpływa na brak chęci w zakupieniu produktu, lub usługi danej firmy.

 

Według statystyk, czas spędzony na urządzeniach mobilnych w 2014r. wzrósł o 24%, jednak wzrost wydatków na reklamy wzrósł tylko o 8%. Znaczy to tyle, że około 25 miliardów potencjalnych dolarów zostało straconych, przez złe ulokowanie funduszy. Co zrobić, żeby temu zapobiec?

 

Szybkość ładowania strony – mimo, że obecnie dostępne smartfony mają całkiem dobre specyfikacje, przeciętny użytkownik nie posiada modeli najnowszej generacji, a na pewno większość z nich posiada ograniczony pakiet danych, dlatego najpierw, zoptymalizuj grafik, później okrój kod, zoptymalizuj cache oraz zmniejsz ilość przekierunkowań, tak aby przeglądanie twojej witryny stało się szybkie i wygodne.

 

Zrezygnuj z Pop-Upów – Każdy użytkownik smartfona nienawidzi ich z całego serca. Kiedy sam spróbujesz wcisnąć dużym palcem malutki X, zrozumiesz na czym polega trudność.

 

Uprość – wszystko co tylko możesz, ale zrób to w sposób który nie pozbawia strony istotnych funkcji.

 

Responsywny design – twoja witryna powinna dopasowywać się do wielu różnych rozdzielczości i rozmiarów różnych ekranów.

 

Korzystaj z CSS, JavaScript i grafik – strony internetowe muszą wyglądać atrakcyjnie.

 

Nie korzystaj z Flash – plugin nad którym spędziłeś mnóstwo czasu przygotowując może po prostu nie działać na smartfonach, które go nie posiadają.

 

Korzystaj z HTML5 -który ma znacznie prostszy kod, i sprawi, że filmiki i audio będą dużo łatwiej dostępne. Dodatkowo większość smartfonów obsługuje HTML5!

 

Zawsze możesz zastanowić się nad stworzeniem apki dla twojej strony, podążając za trendem apifikacji. W zależności od usług które proponujesz klientom, może okazać się to świetnym pomysłem. Zastosowanie powiadomień push ułatwia kontakt z klientem.Dobrym przykładem jest Uber: wygodna i niedroga usługa taxi. Ponieważ bardziej prawdopodobnym jest, że podczas podróży ludzie będą mieli przy sobie tablet lub smartfon zamiast laptopa, wypuszczenie apki okazało się wielkim sukcesem. Pamiętaj jednak by nie kopiować pomysłów innych popularnych aplikacji, świat nie potrzebuje kolejnego Tindera.

 

Teraz już wiesz dlaczego użytkownik mobilny tyle znaczy, wiesz też jak go zadowolić. Cały świat przechodzi transformację mobilną, dlatego warto wykorzystać każdą okazję na przyciągnięcie potencjalnego odbiorcy.