SONY DSC

Urządzenia mobilne już jakiś czas temu stały się nieodłączną częścią naszego życia. Wykorzystujemy je do płacenia rachunków, sprawdzania optymalnej trasy dojazdu do miejsca docelowego, planowania podróży oraz oczywiście do komunikacji. Najczęściej nie wychodzimy bez smartfona ale co ciekawe ma on zastosowanie także w domowym zaciszu, jak pokazują informacje podane przez Forbes, 93 % użytkowników smartfonów wykorzystuje je do poszukiwania informacji także stacjonarnie.

Korzystanie z urządzeń mobilnych jest dla nas czymś naturalnym. Marshall McLuhan przedstawiał koncepcję mediów jako przedłużenia zmysłów człowieka nawiązując do niej możemy powiedzieć, że urządzenia mobilne akcelerują nasze zmysły, pomagają nam więcej wiedzieć, widzieć czy pamiętać. Wygoda i funkcjonalności to główne motywy które nie pozwalają nam opuścić mieszkania bez smartfonu.
Dawno temu zamieniliśmy chodzenie do banku na przelewy on-line, teraz przenosimy je po raz kolejny, tym razem do bankowości mobilnej, podobnie dzieje się w przypadku zakupów, coraz częściej zamawiamy przez urządzenia mobilne, korzystamy z kuponów rabatowych dostarczanych prze aplikacje czy też porównujemy ceny będąc na zakupach i próbując znaleźć najkorzystniejszą ofertę. Marketing-news.pl powołując się na raport e-Izby: „M-commerce. Kupuję mobilnie” wskazuje, że smartfony są wykorzystywane do zakupów przez 25% ich użytkowników.

Rynek aplikacji mobilnych jest bardzo silny i cały czas rośnie. Według danych zaprezentowanych przez mobirank.pl w 2017 roku pobierzemy około 270 mld aplikacji na urządzenia mobilne. Ilość ta wskazuje na ogromny, także marketingowy czy sprzedażowy potencjał aplikacji mobilnych.

Marketingowcy oczywiście są świadomi obecnych trendów i starają się dostosowywać do istniejącego kanału mobilnego. Wykorzystywane są responsywne wersje stron, responsywne maile, a także aplikacje, które są rozwiązaniem dedykowanym dla smartfonów. Wszystkie powyższe metody to sposób na wykorzystanie kolejnego kanału komunikacji z klientami. Dzięki niemu mamy możliwość wysyłania wiadomości push i in-app message a także wspomnianych już responsywnych maili, które mogą być otwarte przez naszego klienta w dowolnym czasie i miejscu.

Co ważne kanał mobilny to nie tylko sposób komunikacji – bardzo istotne jest też zbieranie i dopisywanie dodatkowych informacji o kliencie, które możemy zdobyć właśnie przez to medium. Do takich działań warto jest posiadać odpowiednią aplikację z dostępem do CRMu w którym będziemy mogli zebrać i odpowiednio posegmentować dane o klientach. Dodatkowe informacje jakie możemy pozyskać dzięki kanałowi mobile to: klasyczny wskaźnik otwieralności i klikalności maili, wskaźnik otwieralności i klikalności wiadomości push oraz in-app message a także dane o oprogramowaniu i innych aplikacjach zainstalowanych przez użytkownika czy nawet miejscu jego pobytu na podstawie wykorzystywanego przez smartfon gpsa.

Zbieranie danych, ich segmentacja a następnie odpowiednia personalizowana komunikacja z klientem to zadania, które powierzamy systemom Marketing Automation. Kolejnym krokiem w rozwoju marketingu mobilnego oraz automatyzacji marketingu jest automatyzacja mobilnego kanału komunikacji z klientami. Dzięki wdrożeniu rozwiązań mobile marketing automation dostajemy całkowicie nowe możliwości obserowowania i reagowania na zachowania naszych klientów.
Mobile to nie przyszłość a obecny stan rzeczy, a pominięcie tego rosnącego w siłę kanału może być dużym błędem.