Kim jest typowy użytkownik smartfona?

Kim jest typowy użytkownik smartfona?

“Użytkownik smartfona” jest określeniem równie efemerycznym jak “statystyczny Amerykanin” czy “millenials”. Słysząc takie hasło z reguły wyobrażamy sobie młodego chłopaka, który traktuje telefon jak kolejną kończynę i nie rozstaje się z nim przez całą dobę. Co na nim robi? Pewnie czatuje ze znajomymi, wysyła snapy i uaktualnia status na fejsie. Postanowiłam przyjrzeć się bliżej przyzwyczajeniom i zachowaniom typowego “użytkownika smartfona” – sucha statystyka o tym że 90% czasu spędzamy w aplikacjach a pozostałe 10% w przeglądarkach to trochę za mało żeby stworzyć pełen obraz użytkowników.  W końcu jako osoba, która kieruje do nich przekaz marketingowy powinieneś znać ich jak własną kieszeń… albo jeszcze lepiej.

 

Do czego używamy smartfonów?

Jak już zostało wspomniane, 90% czasu poświęconego urządzeniom mobilnym spędzamy używając aplikacji. Struktura  tych 90% przedstawia się tak (źródło):

  • 19% Facebook
  • 12% Wymiana wiadomości i serwisy społecznościowe
  • 20% Rozrywka (3% z ogólnej puli czasu to YouTube)
  • 15% Gry
  • 8% Programy użytkowe
  • 4% Produktywność
  • 2% Wiadomości
  • 10% Pozostałe

Z kolei jeżeli chodzi o czas spędzany na poszczególnych aktywnościach, lista prezentuje się następująco (źródło):

  • 14% Sieci społecznościowe
  • 9% TV/ video/ rozmowy
  • 7% Komunikacja
  • 6% Gry
  • 6% Mapy/ nawigacja
  • 6% Muzyka
  • 5% Zakupy
  • 5% Funkcje urządzenia
  • 4% Email
  • 3% Sport/ pogoda/ wiadomości
  • 3% Biznes/ produktywność
  • 2% Książki/ czasopisma
  • 2% Finanse/ Bankowość
  • 28% Pozostałe

Głównymi funkcjami aplikacji są jak widać sieci społecznościowe, komunikacja i szeroko pojęta rozrywka. Wartości poznawczo-informacyjne są zdecydowanie na dalszym planie.

Nie zawsze wyglądało to w ten sposób. Według badania przeprowadzonego w 2010 roku przez The Nielsen Company, głównymi kategoriami pobieranych aplikacji były gry (61%), pogoda (55%), mapy i nawigacja (50%), sieci społecznościowe (49%) i muzyka (42%) (źródło)

Pozostaje pytanie, co robimy z pozostałymi 10% czasu. Czego szukamy na smartfonie?  (źródło)?

  • 62% użytkowników szukało informacji na temat zdrowia
  • 57% dokonywało operacji bankowych
  • 44% poszukiwało informacji o możliwości wynajmu mieszkania
  • 43% sprawdzało informacje na temat pracy
  • 40% interesowało się informacjami rządowymi
  • 30% używało smartfona aby zdobyć dostęp do treści edukacyjnych lub wziąć udział w zajęciach
  • 18% złożyło aplikację w sprawie pracy.

Główną funkcją przeglądarek mobilnych jest dostarczanie informacji, ale także ułatwienie dostępu do zasobów finansowych.

 

Do czego jeszcze używamy smartfonów?

Kiedy wyjdziemy poza standardowy zestaw pytań i odpowiedzi, zyskujemy ciekawy wgląd w zestaw zachowań użytkowników urządzeń mobilnych (ze szczególnym wskazaniem na smartfony), dzięki któremu jesteśmy w stanie ekstrapolować dość dokładnie profile “statystycznych zjadaczy danych”. We wspomnianym już badaniu Pew Research Center, najczęściej padającymi odpowiedziami o to do czego respondenci używają smartfonów były:

  • 68% – śledzenie wiadomości “z ostatniej chwili”
  • 67% – dzielenie się filmami, zdjęciami i komentarzami dotyczącymi wydarzeń lokalnej społeczności
  • 56% – bycie na bieżąco z lokalnymi wydarzeniami i zajęciami

Z kolei na pytanie o to co nimi kieruje podczas sięgania po urządzenie, zwłaszcza młodsi pytani odpowiadali, że telefon pozwala im uniknąć nudy, uniknąć interakcji z ludźmi obok oraz… znaleźć najlepszy sposób na dotarcie w różne miejsca. Ostatnia z odpowiedzi nawiązuje do kolejnej bardzo ważnej funkcji telefonów smart, które w dużym stopniu ułatwiają poruszanie się po miastach:

  • 67% używa ich jako nawigacji w mieście
  • 25% szuka informacji o transporcie publicznym
  • 11% rezerwuje z ich pomocą transport (taxi, carpooling, etc.)

 

Co nas motywuje do używania smartfonów?

Smartfony zaspokajają różne potrzeby. Według naukowców z Harvard Business Review (źródło) da się wyróżnić 7 głównych powodów używania smartfonów. Najważniejszym jest chęć spędzenia czasu w miły i relaksujący sposób (46%). Następne w kolejności odpowiedzi to:

  • chęć socjalizacji (19%)
  • zakupy (12%)
  • wykonywanie zadań (11%)
  • przygotowania, np. do podróży (7%)
  • poszukiwanie informacji (4%)
  • wyrażanie siebie (1%).

 

Użytkownicy kontra reklamy

Urządzenie mobilne daje wiele możliwości dotarcia do potencjalnego klienta: od zwykłych bannerów, przez mailingi, kończąc na powiadomieniach push. Jednakże smartfon jest urządzeniem bardzo osobistym. Sprawdzamy go średnio 85 razy dziennie. Aż 55% tej aktywności nie jest przez nas rejestrowana – jest zachowaniem automatycznym (źródło). 65% sprawdza telefon w przeciągu 15 minut od przebudzenia, a 64% sprawdza go w czasie 15 minut przed zaśnięciem (źródło) . To prawie jakby był dodatkowym zmysłem, albo kończyną. Ponieważ urządzenia mobilne towarzyszą nam prawie na każdym kroku dbamy o to, żeby nie były dla nas – użytkowników irytujące. Jak zatem użytkownicy reagują na działania marketingowe?

  • 1 na 5 użytkowników korzysta z ad blocka (źródło)
  • 44% konsumentów deklaruje chęć otrzymywania ofert i zniżek na urządzenie mobilne (źródło)
  • 90% SMSów jest otwieranych w przeciągu 3 minut od dostarczenia (ImpigeMobileStrategy.com), a marki korzystające z SMSów skutecznie docierają do 95% użytkowników telefonów komórkowych (GoMoNews.com)
  • realizacja kuponów rabatowych otrzymanych przez kanał mobilny jest 10-krotnie wyższa niż kuponów drukowanych (GoMobileBook.com)
  • 50% użytkowników zapisuje się do otrzymywania powiadomień push (źródło)
  • Aż 70% użytkowników uznaje wszystkie rodzaje powiadomień za przydatne (źródło)
  • W marcu 2016 otwieralność maili na różnych urządzeniach wyglądała następująco: Desktop – 19%, webmail – 26% i mobile – 55% (Litmus ”Email Analytics”)
  • 23% emaili otwartych na smartfonie było później ponownie otwarte przez odbiorców (Campaign Monitor “Email interaction across mobile and desktop” )

 

Efekt ROPO

ROPO to skrót od “research online, purchase offline”, czyli poszukiwania w sieci, zakupy w realu. Wielu z nas przed zakupem poszukuje informacji na temat marki czy produktu i stara się wyszukać najkorzystniejszą ofertę. Bardzo często w tym celu używamy smartfonów – zwłaszcza będąc w sklepach stacjonarnych i sprawdzając ofertę konkurencyjnych sklepów. Wyszukania mobilne prowadzą do działań:

  • 74% użytkowników korzysta z telefonów jak o pomocy podczas zakupów (ImpigeMobileStrategy.com)
  • 70% mobilnych wyszukań skutkuje podjęciem działania w przeciągu 1 godziny (MobileMarketer.com)
  • 9 na 10 mobilnych wyszukań prowadzi do konkretnego działania. 50% prowadzi do zakupu (SearchEngineLand)

 

Bezpieczeństwo

Mobile marketing jest stosunkowo młoda dziedziną. Użytkownicy nadal obawiają się o bezpieczeństwo danych. W telefonach przechowujemy ogromne ilości informacji (źródło): dane kontaktowe (82% użytkowników), SMSy (78%), zdjęcia i flmy (75%) oraz wiadomości poczty głosowej (74%). Na szczęście coraz mniej osób przechowuje w ten sposób hasła – tylko 27%. Aż 30% użytkowników smartfonów wyłączyło moduł lokalizacji z obawy przed udostępnianiem nadmiaru informacji (źródło). Nadal nie do końca ufamy zabezpieczeniom mobilnym.

 

Czy mężczyźni i kobiety używają smartfonów w inny sposób?

Smartfonów używają zarówno kobiety jak i mężczyźni, starsi i młodsi. Świat mobile jest światem egalitarnym, który nie faworyzuje nikogo, jednak różne jednostki eksplorują jego zasoby w różny sposób. Pryor.com  zebrało wyniki różnych badań i zestawiło je tworząc obraz współczesnej kobiety – użytkowniczki smartfona. Oto do jakich wniosków doszli:

  • Kobiety są bardziej zadaniowe i używają technologii w przypadku, kiedy mają coś zrobić, a nie dla samego jej używania.
  • Są również mniej odporne na brzydki interface i raczej przestaną używać apki niż będą się męczyć z nieintuicyjnym UI.
  • Robią obszerniejszy research przed dokonaniem zakupu – mężczyźni więcej kupują przez smartfona i wydają więcej pieniędzy na zakupy.
  • Także social media służą do różnych celów – kobiety podtrzymują znajomości, mężczyźni używają ich w sprawach biznesowych. Dlatego LinkedIn jest jedyną platformą częściej używaną przez mężczyzn niż przez kobiety.
  • W zależności od płci zmieniają się również rodzaje aktywności na smartfonie. Kobiety przodują w grach, korzystaniu z social media i korzystaniu z promocji otrzymanych SMSem. Oglądanie video, słuchanie muzyki i czytanie wiadomości w serwisach źródłowych to również bardziej kobiece działania. Z kolei panowie częściej robią przez smartfona zakupy i znacznie częściej używają GPS.

 

Jak widać, informacji o użytkownikach smartfonów jest mnóstwo – mobile marketing funkcjonuje już na tyle długo, że mamy dostęp do licznych badań i opracowań. Żeby zrobić z nich dobry użytek, należy je odpowiednio przeanalizować, skatalogować i zestawić z żywym zestawem informacji zebranych w firmowym CRMie. Aby przekuć je na skuteczną kampanię mobilną, będziesz potrzebował porządnej segmentacji bazy (do tego posłuży Ci platforma do automatyzacji marketingu mobilnego), wyodrębnienia grup docelowych i opracowania kampanii dla każdej z nich.

 

Jeżeli interesują Cię potrzeby i oczekiwania poszczególnych grup wiekowych użytkowników, koniecznie przeczytaj też Czego pragną Millenialsi!